۱۳۹۹ مهر ۳۰, چهارشنبه

 

دفاع از حقوق کودک و نوجوان در خصوص حق امنیت زندگی و حق اعتراض

تشویق، محبت، آموزش، بازپروری و… نیز در زمرۀ عنصرهای لازم برای امور تربیتی کودکان است اما : جمهوری اسلامی ایران، دقیقا از متضاد این مفاهیم برای تربیت  جوانان بهره می گیرد

یعنی:

خشونت، تبعیض، تنبیه، بازداشت، جرایم تعزیری و قوانین سرکوبگر و قهرآمیز

نظریه پردازان نوجوانی و جوانی را دوران بلوغ و دگرگونی جسمی و روانی می نامند دورانی که فرد خواهان استقلال و هویت است واگر برخورد با مشکلات این دوران (بحران هویت، انحرافات اجتماعی، اختلالات عاطفی، پرخاشگری، بزهکاری، اعتیاد، خودکشی، مشکلات تحصیلی، مشکلات خانوادگی) با آموزش وهم یاری خانواده و مدرسه همراه نباشد نگرانی های بسیاری را برای والدین و جامعه تولید میکند. مشکلات ناشی از اشتغال و یا فقدان آن « با توجه به گسترش فقر، نابرابری،  تبعیض ها و سلب آزادی های اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران» یکی از بزرگترین دغدغه های فکری، اقتصادی و خانوادگی جوانان است که آنان راعاصی و نگاه به آینده از آنان سلب کرده است.
کانال تلگرامی«قرارگاه سایبری عمار»،رسانه نزدیک به سپاه در دسامبر۲۰۱۹خبر می دهد که: بیش از صد نوجوان و جوان در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت فرستاده شده‌اند».
و با تاسف اینک ۱۱۶ نوجوان معترض ایرانی بازداشت شده با میانگین سنی ۱۵تا ۱۸سال در کانون اصلاح و تربیت به سر می برند.
بخوانیم و بدانیم که: توسط نیروهای وزارت اطلاعات در زاهدان، 12شهروند بلوچ از جمله 6 کودک در منازل خود بازداشت می شوند، ماموران درها و شیشه های خانه را شکسته  و با ضرب و شتم و فحش و ناسزا آنها را بازداشت کرده و با خود برده اند، از دلایل بازداشت، محل نگهداری واتهامات آنها خبری در دست نیست.
دو نوجوان کُرد با اسامی “آریا امینی”۱۵ساله و “هورام نادری” ١٧ ساله، اهل روستای “بوریدر” از توابع سروآباد توسط نیروهای اطلاعات سپاه در منزل بازداشت شده اند.
در فصل دهم قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با عنوان «مجازات و اقدامات تأمینی و تربیتی اطفال و نوجوانان» به مسأله جرایم مربوط به افراد کم سن و سال توجه و در ماده ۸۸، سن ارتکاب جرم برای کودکان را ۹ تا ۱۵ سالگی حساب کرده است! که براساس آن اگر بچه‌ها در این سن مرتکب جرایم تعزیری شوند، دادگاه ۶ تصمیم را برای مجرم پیش بینی کرده است که جرایم تعزیری نام دارد و به جرایمی گفته می‌شود که میزان و کیفیت مجازات آن‌ها در شرع مشخص نشده است و قانونگذار میزان مجازات را تعیین کرده است.
حکم اعدام سه کودک مجرم، طی یک ساله اخیر میلادی « از اکتبر ۲۰۱۹ تا  اکتبر ۲۰۲۰» در ایران به اجرا در آمده است کودکان و یا مجرمینی که  در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن را داشته اند، اعدام شده گانی جدا از کودکان کولبر و یا سوختبرانی است که هر روزه در شهرها و کوهستان های مرزی مورد هدف گلوله ماموران امنیتی و سپاه پاسداران قرار می گیرند جوانانی همچون”ابراهیم رسولیان“  کولبر جوان سردشتی طی چهار ماهه اخیر دوبار مورد هدف و  شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی  قرار گرفته و هربار به شدت زخمی شده است و بازهم به ناله و زیر لب می گوید :

حامل مرگ خودم، بارِ غمم صد چندان

عاملین اند سرِ سفرۀ ملّت خندان

یاد آور می شویم که: در جمهوری اسلامی ایران هیچ ماده قانونی برای حمایت از حقوق کودکان وجود ندارد و کنوانسیون حقوق کودک را هم دولتمردان ایران به صورت مشروط پذیرفته اند لذا ماده های ۱۲و ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ این کنوانسیون تایید نکرده اند اما، با توجه به ماده۳ از اعلامیه جهانی حقوق بشر و بازهم ماده 3 ازکنوانسیون حقوق کودک و مواد ۴، ۶، ۲۹، ۳۹، ۴۰ از همان پیمان نامه و بسیاری دیگر از موازین و مقررات بین المللی که بطور همه جانبه حمایت و پشتیبانی از حقوق کودکان را مد نظرقرار داده اند ما نیز ضمن باور و پشتیبانی قاطعانه از موازین و مقررات جهانی  که در اینمورد تدوین شده است در مورد تثبیت و تائید  اهداف ۱۷ گانه سند ۲۰۳۰ یونسکو، مخصوصا هدف های اول تا سوم که نوید بخش گسترش توسعه همه جانبه، زدودن فقر، برقراری عدالت اجتماعی وجامعه ای عاری از خشونت است و صلحی پایدار، همراه با سایر دیده بانان حقوق بشردر جهت این افق روشن و تثبیت ارزش های حقوق بشری مُجدانه تلاش خواهیم کرد

تنظیم: احمد حاجی قادر مرحومی 
Ahmad haji ghader marhomi

۱۳۹۹ مهر ۲۹, سه‌شنبه

 

عراق، سفیر سپاهی جمهوری اسلامی در لیست سیاه آمریکا


دولت آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) پاسدار ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد را به خاطر فعالیتهای تروریستی‌اش در عراق در لیست سیاه تحریم‌ها قرار داد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دلیل تحریم پاسدار ایرج مسجدی، عضویت او در نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران عنوان شده است.

همچنین دو عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان به نام‌های نبیل فاروق و حسن البغدادی در فهرست جدید تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

حمله مزدوران عراقی سپاه به دفتر حزب دموکرات

مزدوران الحشد الشعبی روز شنبه در واکنش به اظهارات مسؤولان ارشد حزب دموکرات کردستان عراق وارد دفتر این حزب در بغداد شدند و آن را به آتش کشیدند.

هوشیار زیباری از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق پیشتر در یک مصاحبه تلویزیونی با مقایسه حشد الشعبی با داعش گفته بود که حمله گروههای عراقی به پایگاه‌های آمریکا در اربیل به این دلیل است که آنها دولت کردستان را متحد آمریکا می‌دانند و این گروهها همانطور که داعش به بغداد و اربیل حمله می‌کرد، به نیروهای آمریکایی در عراق حمله می‌کنند

این در حالیست که خبرگزاری فرانسه روز پنج شنبه از بغداد گزارش داده بود که گروه‌های شبه‌نظامی طرفدار حکومت ایران به آمریکا پیشنهاد آتش بس داده‌اند.

بنابراین گزارش، منابع غیررسمی می‌گویند که آمریکا به رژیم تهران هشدار جدی داده که در صورت ادامۀ عملیات ایذایی درعراق، نیروهای آمریکایی برخورد مستقیم با گروه‌های شبه نظامی شیعی را آغاز خواهند کرد.

در همین حال نمایندگان و رهبران حشدالشعبی گفته‌اند که توطئه‌هایی علیه این سازمان در جریان است. یکی از اعضای شیعۀ پارلمان عراق گفت: حشد شعبی با توطئۀ گسترده‌ای روبرو است که از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و اسرائیل حمایت می‌شود.

برخی طرفداران حشدالشعبی گفته‌اند که نخست وزیر عراق به آمریکا قول داده که به هر ترتیب نیروهای حشدالشعبی را از منطقۀ سبز بغداد بیرون براند.

اینک به نظر می‌رسد که با افزایش فشارهای دولت عراق و تهدیدهای آمریکا، حشدالشعبی و به طور کلی طیف گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به رژیم تهران ناچار شده‌اند که حداقل به طور موقت با پییشنهاد آتش‌بس، خطر را از سر خود دور کنند.

وضعیت خیلی خطرناکی در عراق ایجاد شده است

به گفتۀ یکی از مسئولان عراقی “آمریکایی‌ها نه عصبانی، که بسیار بسیار بسیار عصبانی‌اند”… آمریکایی‌ها تاکنون به طور رسمی اعتراضی نکرده‌اند اما به گفتۀ عراقی‌ها “شلیک راکت توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت رژیم ایران وضعیت خیلی خطرناکی ایجاد کرده است”..

به گزارش رادیو فرانسه، به نظر می‌رسد که تهدیدهای اخیر آمریکا باعث شده که گروه‌های سیاسی عراقی تا اندازه‌ای از جریان‌های تندرو فاصله بگیرند. حتی مقتدی صدر روحانی شیعه که زمانی “مقاومت مسلحانه در برابر متجاوزان آمریکایی” را تبلیغ می‌کرد، خواهان تحقیقات پارلمانی در مورد شلیک راکت به سفارت آمریکا شده است. حشدالشعبی نیز چند تن از فرماندهان خود را که متهم به حمله به منافع غربی‌ها بودند، برکنار کرده است.

با اینحال، بعید به نظر می‌رسد که حرکت‌های ضدآمریکایی در عراق پایان گیرد. یکی از مقامات بلندپایۀ شیعه که نام برده نشده به خبرگزاری فرانسه گفته است: “از چند ماه پیش، رژیم ایران شماری از عناصر برکنارشدۀ گروه‌های شبه‌نظامی را در دست خود گرفته و در حال تشکیل گروه‌های جدیدی است که گهگاه نام‌شان را در بیانیه‌های ضدآمریکایی می‌بینیم”.

این مسئول شیعه می‌گوید: “همۀ این نوع گروه‌ها از جانب رژیم ایران پیامی برای آمریکا دارند: به رغم تحولات سیاسی و به قدرت رسیدن مصطفی کاظمی، هیچ رهبر عراقی نخواهد توانست نگرش و خواسته‌های آمریکایی را در عراق پیاده کند”.

آخرین هشدار آمریکا به دولت بغداد

هشدار پمپئو به دولت عراق: خودمان علیه عصائب و حزب‌الله وارد عمل می شویم

سایت میدل ایست پیش تر در گزاارشی نوشته بود: برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در جلسه‌ ای پیام شدید‌الحن و تهدیدآمیز مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا را به سران سیاسی عراق ابلاغ کرده است.

به گفته این منبع، یک پایگاه خبری عراقی به‌نقل از منابع بلندپایه جزئیات محرمانه‌ای از جلسه رؤسای جمهور و دولت و مجلس با سران نیروهای سیاسی عراق را فاش کرد.

در این جلسه که پیش‌تر اعلام شده بود «هادی العامری» و «نوری المالکی»، حاضر به شرکت در آن نشده‌اند، برهم صالح به نیروهای عراق خبر داده که تماسی تلفنی از جانب «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا دریافت کرده که در آن بر نارضایتی آمریکا از ادامه حملات به سفارت آمریکا و کاروان های ائتلاف تأکید کرده است.

به گفته این منابع، پمپئو به برهم صالح گفته که تصمیم بستن سفارت آمریکا در عراق هم‌اکنون روی میز رئیس‌جمهوری آمریکاست و افزوده اگر نیروهای آمریکایی به این روش از عراق خارج شوند و سفارت به این ترتیب بسته شود آمریکا رأساً در برخورد با عاملان این حملات وارد عمل خواهد شد.

برهم صالح به‌نقل از پمپئو افزوده که آمریکا در این باره به احدی از جمله کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق رحم نخواهد کرد ضمن این‌که بسته شدن این سفارت پیامدهای بسیار منفی‌ای برای عراق و آینده‌اش خواهد داشت.

پمپئو در این تماس تلفنی افزوده که این آخرین هشدار به دولت عراق برای اقدام جدی برای برخورد با این گروه‌های قانون‌شکن است.

هشدار صریح فرمانده آمریکایی به پاسداران

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه می گوید که حمله گروه‌های شبه نظامی به نیروهای آمریکایی در عراق افزایش پیدا کرده است. او سرنخ حملات را در دست رژیم ایران دانسته و گفته است که آمریکا در برابر آنها خاموش نمی‌ماند.

به گفته یک منبع ارتش آمریکا، حمله‌کنندگان معمولا از گروه‌های شبه نظامی مزدور جمهوری اسلامی هستند که به مواضع استقرار نیروهای آمریکایی راکت شلیک می‌کنند.

به گفته ژنرال مک‌کنزی هدف رژیم ایران آن است که ایالات متحده را از خاورمیانه دور کند و دراین جهت به اقداماتی دست زده است، برای نمونه از دولت عراق خواست که به ایالات متحده برای ترک عراق فشار بیاورد.

اما ژنرال آمریکایی اعتقاد دارد که رژیم ایران موفق نخواهد شد، زیرا دولت عراق منافع امنیتی خود را در درازمدت در همکاری با ایالات متحده، ناتو و متحدان آمریکا می‌بیند.

ژنرال مک‌کنزی تأکید کرد: ما برای حمایت از نیروهایمان هر کاری انجام می‌دهیم و با لحنی هشدارآمیز افزود: برای آنها (سپاه پاسداران) خیلی خطرناک است اگر خیال کنند که ما در برابر حملات راکتی یا موشکی آنها خاموش می‌مانیم.

رهبران بغداد شبه نظامیان وابسته به حکومت ایران را عامل بی ثباتی عراق می‌دانند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: تمام امیدهای دولت عراق برای اصلاح و بازسازی اقتصادی این کشور به علت خشونت های گروه های شبه نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شده است. مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، بعد از روی کار آمدن وعده داده بود که علیه گروه های شبه نظامی و فساد خواهد جنگید و اصلاحات ضروری در کشور را به اجرا خواهد گذاشت.

اما، هر زمان که او تلاش هایی برای تحقق این وعده ها انجام داده، خشونت گروه های شبه نظامی مورد حمایت ایران نیز افزایش یافته است. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد دولت بغداد نوشته است : “این گروه ها هر زمان که درمی یابند دولت به منافع اقتصادی و نظامی آنها نزدیک می شود، بر شدت خشونت های خود می افزایند.”

یک مقام دیگر دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است : “ما دائماً در حال نبرد با حوادث هستیم و نمی توانیم بر راهبرد عمومی خود متمرکز شویم.”

در سوم سپتامبر گذشته برای اولین بار مقر شرکت امنیتی “جی ۴ اس” در بغداد هدف حمله قرار گرفت. یک مقام اطلاعاتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این حمله توسط یک پهپاد صورت گرفت. اگر چه هیچ گروهی رسماً مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت، اما، شبه نظامیان وابسته به حکومت اسلامی ایران شرکت آمریکایی-انگلیسی را به تبانی در قتل قاسم سلیمانی در بغداد متهم کردند.

چند روز پیش از این حمله در نتیجۀ انفجار یک بمب دست ساز در مسیر یک کاروان کمک های جهانی غذایی در موصل یک کارمند سازمان ملل زخمی شد. در پی این انفجار یک گروه که خود را عضو “مقاومت اسلامی” خواند با انتشار بیانیه ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و سازمان ملل را متهم کرد که از کاروان های کمک رسانی خود جهت انتقال مأموران اطلاعاتی آمریکا استفاده می کند. این گروه در بیانیۀ خود خطاب به سازمان ملل نوشت : “خودروهای شما در خیابان های عراق خواهند سوخت.”

“مقاومت اسلامی” اصطلاحی است که حکومت ایران برای نامیدن شبه نظامیان بنیادگرای همسو با خود ابداع کرده است. یک مقام اطلاعاتی دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که پنج مورد از این گروه های شبه نظامی بنیادگرا از جمله “کتائب حزب الله” و “عصائب اهل الحق” و دیگر گروه های مشابه عاملان بی ثباتی عراق و در عین حال عضو حشدالشعبی هستند. یعنی : ائتلافی از گروه های شبه نظامی متحد حکومت ایران که عضو دولت عراق بوده و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند. همین گروه ها هستند که وعدۀ مصطفی کاظمی را برای خلع سلاح کردن گروه های مسلح برنتافته و تهدیدی علیه خود می دانند.

مقامات عراقی می گویند که این گروه ها از طریق شبکه های مجازی بی هیچ نگرانی ای کاروان های نظامی را پیش از انجام عملیات صریحاً تهدید می کنند و رسانه های عراقی منتقد جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می دهند. برای نمونه هفتۀ گذشته همین گروه ها پس از اعلام تهدیدهای خود از طریق شبکۀ “تلگرام” ساختمان تلویزیون “دجله” را به آتش کشیدند.

 

اعدام دست ‌کم ۱۷ نفر دیگر از جمله دو زن در ایران


خبرگزاری حقوق بشری “هرانا” در گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در مهر

ماه ۱۳۹۹ در ایران نوشت، در این ماه ۱۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

به این ترتیب به گفته این خبرگزاری، بر اساس تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، ایران جایگاه نخست را در اجرای احکام اعدام در جهان به خود اختصاص داده است. در میان اعدام‌شده‌ها دست‌کم دو زن نیز دیده‌ می‌شود که اولی روز دوم مهر در زندان رجایی‌شهر و دیگری روز یکشنبه ۲۰ مهرماه در زندان مشهد اعدام شدند.

احتمالا تعداد ۱۷ اعدامی، آمار “اعلام‌شده” باشد. هرانا نوشته است بیش از ۷۵ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.

آیا رژیم ایران اعدام‌‌های سیاسی را افزایش داده است؟

دهم اکتبر روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام است. ایران در دهه‌های اخیر همواره در میان کشورهایی بوده است که بالاترین میزان اجرای این مجازات را در جهان داشته است.

یورونیوز در این باره با محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران که یک نهاد غیردولتی است گفت‌وگو کرده است. این سازمان در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی در زمینه اعدام در ایران انجام داده است.

یورونیوز: درباره آمار اعدام ها در ایران در سال جاری میلادی و تفاوت آن با سال‌های گذشته چه می دانیم؟

محمود امیری مقدم: آمار اعدام ها در ایران در سال ۲۰۲۰ بدون تغییر اساسی شباهت زیادی به سال ۲۰۱۹ دارد. البته همواره ما اعلام کرده ایم که آمار دقیق اعدامی ها بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات حکومتی کار راحتی برای سازمان حقوق بشری ما و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر نیست.

با این حال می توان گفت که تغییر چندانی در روند اعدام‌ها را در دو سال گذشته شاهد نبوده ایم. اما می توان گفت که اعدام های سیاسی در سال گذشته با رشد، نسبت به سال ۲۰۱۹ مواجه شده است.

به عنوان نمونه چهار مورد اعدام به اتهام عضویت و یا همکاری با گروه های مخالف کرد انجام شده است. از طرف دیگر می دانیم که دو نفر در اعتراضات دو سال اخیر دستگیر شده بودند اما به اتهام قتل، محاکمه و با حکم قصاص اعدام شدند. همچنین یک مورد اعدام یک نفر بدلیل شرب خمر را داشته ایم. اعدام یک نفر بدلیل مصرف مشروبات الکلی موردی نادر است. در جمهوری اسلامی در ۳۰ سال اخیر نمونه آن را نداشته ایم.

بیشترین مورد اعدامی ها هم مثل گذشته درباره محکومان به قتل است یعنی نزدیک به ۷۰ درصد. آنهایی که به دلیل رضایت ندادن خانواده مقتول [قصاص] به چوبه دار آویخته شده اند.

یورونیوز: فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر می گوید ایران در صدر اعدام «کودک مجرمان» در ده سال گذشته بوده است، آیا این موضوع صحت دارد؟
محمود امیری مقدم: بر اساس آمار جمع آوری شده توسط نهاد ما در همکاری با سازمان عفو بین الملل باید بگوییم که ایران بزرگترین کشور مجری اعدام «کودک مجرمان» در ۳۰ سال گذشته بوده است.

تنها سازمان عفو بین الملل از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸، ۱۳۸ مورد اعدام کودک مجرمان را در سراسر جهان را ثبت کرده است. نکته قابل توجه این است که از این ۱۳۸ مورد، ۹۳ حکم اعدام کودک مجرمان در ایران اجرا شده است.

و اگر آمار دو سال اخیر را اضافه می کنیم می بینیم که از بین ۱۵۰ کودک مجرم اعدامی، بیش از ۱۰۰ نفر در ایران قربانی شده اند. یعنی دو سوم کودک مجرمان جهان، در ایران با حکم اعدام مجازات شده اند. بی تردید می توان گفت که ایران تنها در ۳۰ سال اخیر بزرگترین کشوری بوده است که حکم اعدام کودکان در آن صادر شده است.

همچنین در حال حاضر ایران تنها کشوری در جهان است که حکم اعدام کودک مجرمان را صادر و اجرا می کند. در سال ۲۰۲۰ عربستان که یکی دیگر از کشورهایی است که کودک مجرمان را اعدام می کند، اعلام کرده است که از این پس دیگر حکم اعدام برای مجرمان زیر ۱۸ سال صادر نخواهد شد. البته باید دید آیا مقامات قضایی عربستان در عمل هم این کار را خواهند کرد یا نه؟

یورونیوز: آیا وجود فشارهای بین المللی می تواند آمار و روند اعدام ها را کاهش دهند؟ چرا آمار اعدام ها با وجود فشارهای بین‌المللی بالاست؟
محمود امیری مقدم: پژوهش‌های ما در پانزده سال اخیر نشان می دهد که هدف جمهوری اسلامی از اعدام مبارزه با جرم نیست بلکه هدف اصلی ایجاد رعب و وحشت در جامعه است. سوال اینجاست: چرا حکومت نیاز به ایجاد رعب و وحشت دارد؟

از نظر ما مهمترین تهدید برای جمهوری اسلامی اعتراضات مردمی است. اعدام هایی هم که صورت می گیرند هرچند به اتهام های غیرسیاسی ولی اینها اعدام های سیاسی هستند، چرا که هدف آنها سیاسی است.

هدف این است که مردم را بترسانند و از اعتراضات بیشتر جلوگیری کنند. اما در ۱۵ سال گذشته دیده ایم وقتی که هزینه سیاسی اعدام‌ها بالا می رود، حکومت مجبور به عقب نشینی می شود. برای مثال در۲۰ سال گذشته حکومت دو تغییر در عملکرد و یا در قانون صورت داده است که می توان گفت که منجر به بهبود وضعیت شده است.

اول این که جمهوری اسلامی نزدیک به ۱۰ سال است که احکام سنگسار را اجرا نمی کند. هرچند که هنوز در قانون و بخشنامه های قوه قضاییه احکام سنگسار وجود دارند، ولی تا آنجایی که ما می دانیم حکمی در این زمینه اجرا نمی‌شود. تنها دلیل این توقف، فشارهای بین المللی بوده است. اولین باری که جمهوری اسلامی بطور جدی تحت فشار قرارگرفت در سال ۱۹۹۸ بود که پارلمان اروپا درواقع یک شرط مطرح کرد، در جهت ارتقای روابط اقتصادی بین اروپا و ایران، شرط این بود که جمهوری اسلامی باید اجرای احکام سنگسار را متوقف کند. این باعث شد که در سال ۲۰۰۲، وزیر خارجه وقت، [کمال] خرازی با نماینده اتحادیه اروپا یک پیمان امضا کردند که در آن نوشته شده بود که ایران احکام سنگسار را متوقف می کند.

هرچند که از آن تاریخ به مدت هشت سال احکام سنگسار اجرا می شد، ولی اعلام نمی شد. در واقع بطور مخفیانه اجرا می شد. ولی پس از آنکه حکم سنگسار خانم سکینه آشتیانی توجه زیادی را درجهان جلب کرد، بخصوص در اروپا، آنطوری که نه تنها سیاستمداران و مطبوعات بلکه افکار عمومی هم علیه این اقدام بسیج شد و واکنش نشان داد. در همین راستا هزینه سیاسی این سنگسار آن چنان بالارفت که این سنگسار انجام نشد. دومین مورد هم باید به اصلاحاتی اشاره کرد که در زمینه محکومیت قاچاقچیان مواد مخدر در ایران در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.

این اصلاحات هم بدلیل فشارهای بین المللی و بخصوص بدلیل فشارهای سازمان ملل و اتحادیه اروپا بود. به این ترتیب می توان گفت که تعداد کسانی که از سال ۲۰۱۸ بدلیل قاچاق مواد مخدر اعدام می شوند به شدت پایین آمده و کاهش یافته است. هرچند هنوز هم اعدام های مربوط به مواد مخدر و قاچاق آن وجود دارد، ولی در مقایسه با سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، آمار بسیار پایین تر آمده است. بین این سال ها در ایران روزانه یک نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام می شد، یعنی سالی بیش از ۳۶۰ اعدام مربوط به مواد مخدر داشتیم. این آمار بسیار پایین آمده است و رسیده به سالی ۳۰ نفر.

اگر جامعه جهانی عزم کند و مساله اعدام ها را درصدر گفتگوهایش با جمهوری اسلامی قراربدهد، معتقدم که تاثیرگذار خواهد بود. چراکه بالابردن هزینه اعدام ها تنها راهی است که می تواند منجر به کاهش تعداد اعدام ها شود. مشکل این است که فشارهای جامعه جهانی بسیار کم است و برای جامعه جهانی اولویت های دیگری ارجحیت دارند. معتقدم اگر یک فشار پایدار از سوی سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای توقف اعدام کودک مجرمان در ایران وجود داشته باشد، مطمئن هستم که اعدام کودک مجرمان در ایران نیز متوقف خواهد شد. متاسفانه هیچگاه فشارهای بین المللی در سال‌های اخیر در زمینه حقوق بشر پایدار نبوده است.

یورونیوز: آیا می توان گفت که روند اعدام‌ها ارتباطی با تحولات سیاسی داخلی در ایران دارند؟
محمود امیری مقدم: همواره یک زمان بندی معنادار بین تحولات سیاسی و روند اعدام ها وجود دارد. پژوهش‌های ما بین سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ نشان می دهد که هرگاه حکومت بیم آغاز اعتراضات را داشته و یا اعتراضاتی بوجود آمده است، حکومت جمهوری اسلامی همواره روند اعدام ها را افزایش داده است. و دقیقا برخلاف آن، زمانی که حکومت قصد دارد مردم را به انتخابات تشویق کند، معمولا دو سه هفته قبل از انتخابات، بیشتر البته انتخابات ریاست جمهوری، در آن زمان است که آمار اعدام ها پایین می رود.

همچنین زمانی که توجه جامعه جهانی روی مساله حقوق بشر است شاهد بوده ایم که تعداد اجرای حکم اعدام ها همواره کاهش داشته است. ولی زمانی که توجه جامعه جهانی روی مسایل دیگری است، به عنوان مثال در دورانی که مذاکرات برای برجام در حال انجام بود، اعداد و ارقام نشان می دهند که بالاترین آمار اعدام در ۲۰ سال گذشته را داشته ایم.

یورونیوز: اعدام نوید افکاری نشان داد که برخی مواقع مساله می تواند با واکنش های گسترده و جهانی مواجه شود. چرا یکسری از اعدام ها واکنش زیادی برمی انگیزند و برخی از اعدام ها کمتر رسانه ای می شوند؟
محمود امیری مقدم: در سال ۲۰۲۰ میلادی، دست کم ۲۱۹ نفر با حکم اعدام درگذشته اند اما تنها عده بسیار محدودی از این اعدام ها مورد توجه مردم و سازمان های حقوق بشری قرارگرفتند. مثلا در مورد اعدام نوید افکاری، باید گفت مهم ترین دلیل آن این بود که خود نوید افکاری اطلاع رسانی کرد و اطلاعات زیادی درباره این پرونده وجود داشت.

اطلاعاتی که با صدای خود نوید افکاری منتشرشد و ما کمتر مواردی از اعدام ها در سال های اخیر می شناسیم که متهم به اعدام چنین فرصتی پیدا کرده باشد. فکر می کنم انتشار صدای نوید افکاری درباره دفاع از خود باعث شد تا مردم نتوانند راحت از کنار آن بگذرند. ما به عنوان یک سازمان حقوق بشری امیدواریم که هر حکم اعدام بتواند واکنش زا باشد چرا که تنها آن موقع است که می توانیم شاهد تغییرات بنیادین باشیم. نکته دیگر این است که نوید افکاری در ارتباط با اعتراضات مردم دستگیر شده بود و این نکته هم برخشم شهروندان افزود. در صورتی که شهروندان و مردم در جریان جزء به جزء زندگی و اتهامات افراد محکوم قراربگیرند آن وقت می توان انتظار واکنش های بیشتر و یک معجزه را داشت.

یورونیوز: آیا اقلیت های قومی و مذهبی بیشتر در معرض اعدام قراردارند؟

محمود امیری مقدم: در دوازده سال اخیر طبق آماری که ما داریم، اکثر افرادی که حکم اعدام درباره آنها به اتهامات سیاسی صادر شده است عضو اقلیت های قومی و مذهبی بوده اند.

بیش از ۵۰ درصد کرد بوده اند، بلوچ و عرب و تعداد بسیار کمتری را شهروندان فارس تشکیل می دادند. اگر هم اعدام شهروندان کرد و عرب و بلوچ آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد و به آن واکنش نشان داده نمی شود برمی گردد به کم کاری نهادهای حقوق بشری.

هرچند کسب اطلاعات درباره اعدام اقلیت های قومی بسیار دشوارتر از شهروندان فارس هم هست. اما اگر همه ما، فعالان حقوق بشری سعی کنیم، می توانیم بهتر و بیشتر مجازات این شهروندان را پوشش دهیم. تا زمانی که اعدام ها درست از سوی نهادهای حقوق بشری گزارش نمی شود و مورد پوشش قرارنمی گیرد هزینه آن برای حکومت بسیار پایین است و به همین دلیل هم هست که این افراد راحت تر از بقیه قربانی حکم اعدام می شوند.

باید هزینه سیاسی اعدام های شهروندان که عضو اقلیت های قومی و مذهبی هستند را برای حکومت بالا برد تا کمتر شاهد اجرای چنین مجازات‌هایی باشیم.

یورونیوز: در گزارش اخیرفدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر آمده است که وکلا و فعالان حقوق بشری که از محکومان به اعدام حمایت می کنند تحت فشار و سرکوب قرار گرفته اند؟
محمود امیری مقدم: در سال های اخیر شاهد برخورد شدید با وکلا و مدافعان حقوق بشر در ایران بوده ایم. نمونه آن، احکام طولانی مدت چندین وکیل حقوق بشری در ایران است. از طرفی می دانیم که قوه قضاییه تلاش زیادی می کند تا دسترسی افراد را به وکیل محدود کند خصوصا کسانی که پرونده های سیاسی دارند.

زمانی هم که قوه قضائیه اجازه برخورداری از وکیل را به متهم می دهد، بدلیل اینکه اعترافات اجباری و زیرشکنجه از افراد گرفته شده است دیگر زمان و استدلال های متقنی نمی ماند تا وکیل متهم بتواند از او دفاع کند. البته این فقط درباره پرونده های سیاسی نیست. متهمانی بوده اند در سال های اخیر که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده اند، در حالی که بیگناه بوده و در زیر کتک و شکنجه اعتراف کرده اند.

باید پذیرفت که جامعه جهانی نسبت به اتفاقات حقوق بشری کمتر و کمتر از همیشه واکنش نشان می دهد. خوشبختانه کانون‌های وکلا در سراسر جهان همچنان حساس هستند و سعی می کنند از همکاران ایرانی خود حمایت کنند. خصوصا در دو سال اخیر کانون‌های وکلا در سراسر جهان اهمیت زیادی به وکلای حقوق بشری در ایران داده اند از جمله اهدای جوائز حقوق بشری به چند وکیل زندانی در ایران. این موضوع می تواند تاثیرگذار باشد اما همانطور که شاهدیم دست کم در دو سال اخیر حتی اتحادیه اروپا و دولت ها در این قاره هم نشان داده اند که مانند گذشته نسبت به اتفاقات حقوق بشری در ایران حساسیت نشان نمی دهند وبرای آنها اهمیتی ندارد. به عنوان مثال برخلاف سخنان جوزپ بورل مبنی بر اهمیت همزمان دو چالش برجام و حقوق بشر در ایران، اروپا در دو سال اخیرنشان داده است که مساله برجام بسیار فراتر از موضوعات حقوق بشری، در اولویت اتحادیه اروپا قرارداشته است.

توجه داشته باشید که مقامات اروپایی هر باری که با مقامات ایرانی جلسه مشترک درسالهای اخیر داشته اند محور اصلی گفتگوها تنها برجام بوده است، هرچند امکان دارد در پایان جلسه انتقاداتی را هم نسبت به عدم احترام به حقوق بشر در ایران مطرح کنند. فکر می کنم برخلاف اروپایی ها، نه برجام که مسائل حقوق بشری باید در اولویت و محور مذاکرات و نشست های مقامات اروپایی با ایران باشد و در غیراین صورت هیچ گاه اروپا نمی توانند نقش خود را به عنوان حامی و مدافع حقوق انسانی در جهان ایفا کند. اما در هر حال شما یک نشست را در پنج سال اخیر به عنوان نمونه نمی‌توانید پیدا کنید که بین ایران و اتحادیه اروپا با محوریتی به جز برجام و چالش های ناشی از آن باشد.

تمامی نهادهای حقوق بشری بارها گفته اند که اگر هزینه اعدام های از سوی جمهوری اسلامی برای این کشور در جامعه جهانی بالا برود مقامات این کشور اندک اندک مجبور به عقب نشینی خواهند شد. به همین دلیل هم بارها از کشورهای اروپایی که با ایران ارتباط دیپلماتیک دارند خواسته ایم که موضوعات حقوق بشری را باید به عنوان پیش شرط هرگونه مذاکره و نشستی با ایران در اولویت قراردهند. اما در پنج سال اخیر شاهد بوده ایم که حقوق بشر دقیقا قربانی برجام و حفظ آن از سوی اتحادیه اروپا شده است.

از منظر انسانی باید انتظار داشته باشیم که کشورهایی که خود را پرچمدار حقوق بشر می دانند، مسائل حقوق بشری را در راس برنامه های خود قراربدهند. البته متاسفانه می بینیم که اصلا این طور نیست و نه تنها در اروپا، که در همه کشورها، در وهله اول به منافع کوتاه مدت ملی نگاه می کنند تا احترام به حقوق بشر. می بینیم که بیش از پییش مسائل امنیتی و اقتصادی بسیاری اهمیت بیشتری از مسائل حقوق بشری دارند.

اگر اروپا حقوق بشر را در اولویت قراردهد سرانجام شاید شاهد تغییر رفتار حکومت ایران باشیم. بدین ترتیب سیاست های این کشور خصوصا در مسائل امنیتی و راهبری و نظامی تغییر پیداخواهند کرد. به همین دلیل اروپا باید «حقوق بشر» را در قبال ایران در اولویت قراردهد. مثال واضح آن حکومت آپارتاید در آفریقای جنوبی است. برنامه هسته ای رژیم آپارتاید به محض فروپاشی و دموکرات شدن این کشور متوقف شد. اروپایی ها می توانند از این مثال درس بگیرند.

 

فرانسه؛ تبانی ویرانگر چپ و اسلامگرایی در دانشگاه


وزیر آموزش و پرورش فرانسه، “چپگرایی اسلامی” یا “تبانی فکری” چپ و اسلامگرایی در دانشگاه های این کشور را “ویرانگر” خواند و با اشاره به نحوۀ قتل آموزگار فرانسوی، ساموئل پتی، به دست یک بنیادگرای مسلمان گفت

که علاوه بر آموزش و پرورش، اینک کل جامعۀ فرانسه نیازمند جهشی بزرگ است.

به گزارش رادیو فرانسه، وزیر آموزش و پرورش فرانسه تأکید کرد که جامعۀ فرانسه بیش از اندازه در مقابل جریانات فکری نفوذپذیر و بی حفاظ است و با اشاره به سندیکای دانشجویی “اونف” و اعضای حزب “فرانسه نافرمان” در دانشگاه های فرانسه گفت : آنچه “چپگرایی اسلامی” خوانده می شود ویرانی به بار آورده است.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه گفت که قاتل ساموئل پتی در ارتکاب جنایت تنها نبوده است. او گفت : قاتل آموزگار فرانسوی از پشتیبانی و تبانی فکری کسانی برخوردار بوده که چنین خشونت افراطی را تبلیغ و توجیه و تشویق می کنند.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه در جای دیگری از سخنانش اعتراف کرد که در نتیجۀ فشارهای برخی گروه ها در پاره ای از زمینه ها به ویژه فشار مردان علیه زنان و فشار نیروهای مذهبی علیه افراد غیرمذهبی، حفره ها و نقاط کوری در جمهوری فرانسه به وجود آمده است.

وی گفت : اینک تهدید اسلامگرایی فقط به آموزش و پرورش فرانسه محدود نمی شود و مقاومت قدرتمند، مستمر و روزمرۀ جمهوری علیه اسلامگرایی نیازمند تکان و جهشی همگانی در کلیت جامعۀ فرانسه و نه فقط آموزش و پرورش این کشور است.

قرار است در دوم نوامبر، با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات پائیزی، به نشانۀ احترام به خاطرۀ دبیر به قتل رسیده، ساموئل پتی، به دست یک اسلامگرا تمام دانش آموزان و کادر آموزشی مدارس فرانسه یک دقیقه سکوت کنند و سپس ساعاتی به “آموزش اخلاقی و مدنی” اختصاص یابد.

وزیر آموزش و پرورش فرانسه از تمام نمایندگان این کشور خواست که در آن روز در کنار آموزگاران فرانسه باشند. او تأکید کرد : در دوم نوامبر “باید کلیت جامعۀ فرانسه حول نهاد مدرسه در این کشور متحد شود” تا “آموزگاران فرانسوی در شرایط کنونی احساس تنهایی نکنند.”

آغاز عملیات پلیس فرانسه علیه اسلامگرایان؛
اسلامگرایان دیگر خواب راحت در کشور ما نخواهند داشت

پلیس فرانسه روز دوشنبه نوزدهم اکتبر عملیات گسترده ای را در این کشور علیه ده ها نفر از اعضای جریانات اسلامگرا آغاز کرد، پس از آنکه ساموئل پتی، دبیر تاریخ یکی از مدارس حومۀ پاریس، توسط یک اسلامگرای چچن، در خیابان سر بریده شد.

افراد دستگیر شده در عملیات پلیس لزوماً ارتباط مستقیمی با قتل ساموئل پتی نداشته اند. اما، همگی آنان از اسلامگرایان افراطی تحت نظر سرویس های امنیتی فرانسه هستند که از طریق شبکه های اجتماعی خشونت و تنفر را در این کشور ترویج می کنند.

وزیر کشور فرانسه با اعلام این خبر افزود که از زمان فاجعۀ قتل دبیر فرانسوی، افراد بسیاری دستگیر شده و دست کم هشتاد تحقیق قضایی نیز آغاز شده است و عملیات پلیس علیه افراد وابسته به شبکه ها و جریان های اسلامگرا ادامه خواهد یافت.

تصمیم گیری دربارۀ این عملیات در شورای دفاع کشور که دیشب یکشنبه هجدهم اکتبر به ریاست رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، برگزار شد، صورت گرفت. در این نشست، رئیس جمهوری فرانسه گفت : “از این پس ترس تغییر اردو می دهد و اسلامگرایان نباید خواب راحت در کشور ما داشته باشند.”

شمار زندانیان با جرایم تروریستی در اروپا رکورد زد

شمار افرادی که در پیوند با جرایم تروریستی در اروپا زندانی شده‌اند به بالاترین حد در دو دهه اخیر رسیده است.

بر اساس مطالعه‌ای که «آی‌سی‌اس‌آر»، مرکز بین المللی مطالعات بنیادگرایی انجام داده و نتایج آن را اخیرا منتشر کرده، در حال حاضر بیش از هزار و ۴۰۰ نفر در ۱۰ کشور اروپایی به دلیل ارتکاب به جرایمی در پیوند با تروریسم زندانی هستند که بیشترین آنها یعنی ۵۴۹ نفر در زندان‌های فرانسه به سر می‌برند. پس از فرانسه، ۳۲۹ نفر مجرم تروریستی در اسپانیا، ۲۳۸ نفر در بریتانیا و ۱۳۶ نفر نیز در بلژیک دوران زندان خود را سپری می‌کنند. کشورهای دیگری که در این گزارش ذکر شده عبارتند از: سوئد ۵۳، هلند ۳۶، نروژ ۳۴، یونان حدود ۲۰ و دانمارک ۱۹ نفر.

با این حال بر اساس آنچه در همین گزارش آمده اگر زندانیانی را هم که به دلیل داشتن «نشانه‌های رادیکال شدن» تحت نظارت قرار دارند در نظر بگیریم، شمار زندانیان وابسته به جرایم تروریستی به بیش از ۳ هزار نفر می‌رسد.

۸۲ درصد از زندانیان در اروپا را اسلام‌گرایان افراطی با ۸۲ درصد تشکیل می‌دهند در حالی که تنها حدود ۷ درصد از آنان از حامیان راست افراطی هستند. ۱۰ درصد دیگر را زندانیان تروریستی طبقه‌بندی شده به عنوان «متفرقه» تشکیل می‌دهند که از اعضای گروه جدایی‌طلب و منحله باسک، اتا بوده‌اند و باقی را برخی اعضای گروه‌های کرد مانند پ‌کاکا یا افرادی تشکیل می‌دهند که از ایدئولوژی خاصی پیروی نمی‌کنند. کمتر از یک درصد از این زندانیان نیز در گروه چپگرایان تندرو و آنارشیست‌ها طبقه‌بندی می‌شوند که بیشتر آنها در یونان در بازداشت هستند.

در بخشی از این مطالعه درباره رادیکال شدن افراد در زندان هشدار داده شده و آمده است: «۵۴ درصد از زندانیانی که به دلیل داشتن علائم افراط‌گرایی تحت نظارت قرار دارند، در ابتدا به عنوان مجرم “معمولی” وارد زندان شده بودند، نه با اتهام تروریستی.»

این گزارش همچنین یادآوری کرده که بافت جمعیتی افراطگرایان «طی یک دهه گذشته عمیقا تغییر یافته» است. نکته چشمگیر آن که در بین این زندانیان نسبت به گذشته تعداد زنان بیشتری به چشم می‌خورند و همچنین شمار اعضای گروه‌های راست افراطی در میان زندانیان تروریستی به سرعت در حال رشد است.

آی‌سی‌اس‌آر در گزارش خود با یادآوری این که دولت‌ها معمولا تمایل چندانی به پول خرج کردن برای زندان‌ها ندارند، با این حال از سیاستمداران و سیاستگذاران جهان خواسته است تا زندان‌ها را «ایمن و نظام‌مند» نگاه دارند تا بتوانند به شکلی کارآمدتر با تروریسم و ​​جرم و جنایت مبارزه کنند.





تنظیم: احمد حاجی قادر مرحومی 
Ahmad haji ghader marhomi

۱۳۹۹ مهر ۲۸, دوشنبه

 

یاس و ناامیدی سراپای جمهوری اسلامی را فرا گرفته


داوود دانش جعفری، وزیر پیشین اقتصاد در دولت احمدی نژاد و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است :

معیشت مردم دچار مشکل جدی شده است. پول ملی دیگر برای مردم ملاک نیست و مردم فعالیت های اقتصادی را در داخل با پول خارجی که باثبات تر است مورد شمارش قرار می دهند.

در همین حال گزارشها حاکیست که یاس و ناامیدی سراپای جمهوری اسلامی را فرا گرفته است. امروز اعلام شد که رؤسای قوۀ قضایه و اطلاعات سپاه پاسداران دربارۀ ناامیدی در درون نظام گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، رئیس قوۀ قضائیه روز پنج شنبه پس از دیدار با رئیس حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و معاونان و مدیران این سازمان گفت : امروز دشمن درصدد ایجاد یأس و ناامیدی در درون نظام است و برای رسیدن به این مقصود، با انجام عملیات روانی و تضعیف نظام از حربه های سیاسی و فرهنگی و تحریم اقتصادی با تمام توان استفاده می کند.

مردم خشمگینند، خدا به داد ما برسد

به گزارش سایت جماران، حجت الاسلام ناصر نقویان با اشاره به دوره حضورش در هیأت عالی گزینش کشور گفت: گزینشی که ما درست کرده‌ایم نامشروع است و با موازین فقهی ثابت می کنم که نامشروع است.

وی افزود: کسی کار بلد است و انسان پاکی است و می‌خواهد خدمت کند، تو به او می گویی ریش می تراشی و آستین کوتاه می آیی؟ در سال 88 طرف چه کسی بودی؟ امیرالمؤمنین می گوید اگر می خواهی کسی را سر کار بیاوری نماز و روزه و ولایت من را از او نپرس؛ ببین کار را بلد است و پاکدست و پاکدامن هست، کافی است.

نقویان با تأکید بر اینکه در حقوق شهروندی همه مساوی هستند، اظهار داشت: این همه آدم را دور کرده ایم و غربی ها روی هوا زده اند. معاون بانک مرکزی برای من گفت شخصی را رد کردیم به دلیل اینکه عکسی در خارج از کشور از او دیده بودیم. چند ماه بعد یکی از بانک های معتبر انگلیس او را جذب کرد و الان رئیس آن بانک است.

وی با اشاره به مطالبی که در خصوص دو تابعیتی بودن افراد مطرح می‌شود، تأکید کرد: اگر کسی را ندارید که کشاورزی کشور را درست کند، دو تابعیتی بیاورید. اگر کسی را ندارید که صنعت کشور را درست کند، سه تابعیتی بیاورید. اگر نمی‌توانید اقتصاد را درست کنید، پنج تابعیتی بیاورید!

حجت الاسلام نقویان در پایان گفت:عده‌ای با ناتوانی و بی‌تدبیری همه چیز را بر باد می‌دهند. امیدوارم آن روز پیش نیاید؛ ولی تاریخ به ما می‌گوید اگر اکثریتی ناراحت بود، باید حاکمان گوششان را بدهکار سخن مردم کنند. خدا به داد ما برسد و عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

سرنوشت فضل‌الله نوری در انتظار خامنه‌ ای است

شیخ فضل‌الله نوری از مخالفان مشروطیت بود. او علم مخالفت خود را به مشروعیت آراسته بود. مشروعه‌خواهی شیخ‌ فضل‌الله، سرآغاز نظریه پس‌مانده و ضدمردمی ولایت فقیه خمینی شد.

فضل الله نوری که دشمن مشروطه خواهان بود، علیه مبارزان جنبش مشروطیت با محمدعلی شاه قاجار همدست شد تا با فتاوی خود، کردار این شاه قاجار را مشروع جلوه دهد.

شیخ فضل‌الله نوری در تاریخ ۲۲ آبان سال ۱۲۸۷، در باغشاه تهران، مشروطیت را مغایر شرع اعلام کرد. پس از فتح تهران به دست مشروطه‌خواهان، شیخ فضل‌الله نوری در دادگاهی که مبارزان جنبش مشروطه برای او ترتیب داده بودند، به‌ اعدام محکوم شد. فاتحان تهران، او را در روز ۹ مرداد سال ۱۲۸۸ به‌ جرم صدور فتاوی کشتار و شکنجه علیه آزادی‌خواهان ایران، در میدان توپخانه ‌تهران و در انظار عموم به‌ دار مجازات آویختند.

حکومت خامنه‌ای از مجسمه “ما” هم می ترسد

کسی مطلع نشد جز راننده جرثقیل و شخصی که تشخیص داد، ضمیر اول شخصی یعنی اعتراض «ما» بعد از یک سال هم‌نشینی با پیاده‌روی پارک لاله، شبانه به انبار خدمات شهری شهرداری منتقل شد. حجم بتنی «ما» ساخته «افشین صیقلی» مجسمه‌ساز از دل هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران در سال ۱۳۹۷ بیرون آمد. قرار نبود کار «ما» به انبار شهرداری برسد حتی قرار نبود «ما» در ضلع غربی پارک لاله، مقدم بازدیدکنندگان در بازارچه خوداشتغالی پارک لاله را خوشامد بگوید.

به نوشته روزنامه اعتماد، از همان روز‌های اول، داوران معتقد بودند که «ما» را باید گذاشت در ورودی موزه هنر‌های معاصر تهران، داوران معتقد بودند «ما» باید بزرگ باشد و حجیم، آنقدر که «موزه را ببلعد». نمایشگاه که تمام شد، چند روزی «ما» مقابل موزه هنر‌های معاصر ایران را غرق کرد، اما این حضور دیری نپایید، موزه هنر‌های معاصر تهران مجوز نداشت و تصمیم گرفت کمی بالاتر، ما بنشیند سردر ورودی «گذر هنر و فرهنگ».

حالا سازنده «ما» می‌گوید که «ما» بعد از گذشت دو سال در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ از پیاده‌رو‌های خیابان کارگر شمالی محو شده است، جابه‌جایی غیراصولی از «ما» یک «میم» و «الف» به جا گذاشته است که بند هستند به چند میلگرد. روایت این گزارش، روایت مجسمه‌سازی است که چندان هم از تغییر مکان اثرش گله‌ای ندارد. او می‌گوید که «ما» هر جا که باشد، فضای خود را تحت تاثیر خواهد داد حتی در انتهای خیابان کارگر شمالی در آستانه یک پرتگاه.

پاسخ شهرداری ناحیه دو در بلوار کشاورز یک جمله بود: «بار اعترضی داره» رویکرد شهرداری به مجمسه‌های شهری، رویکرد سفارشی است. استقبال از مجمسمه هنرمند مستقل یعنی پذیرفتن کثرت صداها، صدا‌هایی که لزوما در خطوط گورخر‌های میان آرژانتین و تخم‌مرغ‌های رنگی میدان آزادی جا نمی‌شوند.

بررسی ماده ۱۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مقایسه آن با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

 

آیا میدانید : ۳۰ مورد قوانین حقوق بشر وجود دارد؟ این موارد اساسی ترین حقوق انسانی شما هستند و متعلق به شماست.

ماده دوازدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر , حوزه خصوصی افراد را مورد توجه قرار میدهد.
محترم شمردن حریم زندگی خصوصی یک اصلِ بنیادی در جامعه دموکراتیک است که نیازمند نظام حقوقی و ساختارِ سیاسیِ متناسب با آن است.

در زندگی خصوصی، خانوادگی و یا مکاتبات هیچ کس , نباید مداخله‌های خودسرانه صورت گیرد، یا به آبرو و نام او آسیب رسانده شود. هر انسانی حق دارد که در برابر چنین مداخله‌ها و دست‌درازی‌هایی از پشتیبانی قانونی برخوردار باشد و محدودیت‌های دولتی نباید خودسرانه باشند. یعنی آنها ‌می‌بایستی بر اساس قوانینی باشند که خود , عادلانه است.

 

جزئیات تازه در باره هلاکت پاسدار بسیجی تهران‌پارس


دو روز پیش برخی رسانه های حکومتی از هلاکت یک پاسدار بسیجی در

شرق تهران خبر داده بودند که به گفته آنها، در درگیری با “اراذل و اوباش” کشته شده است. روزنامه حکومتی “وطن امروز” در شماره روز پنج شنبه خود جزئیات تازه ای از هلاکت این پاسدار بسیجی را ذکر کرده است.

بر اساس این گزارش، شماری از جوانان تهران پارس در مواجه با این پاسدار بسیجی که سابقه سرکوبگری معترضان را دارد، اقدام به سر دادن شعارهایی علیه خامنه‌ای کردند. پاسدار مزبور نیز که قصد سرکوب این جوانان را داشت با آنها درگیر می شود و طی این درگیری شدید به هلاکت می رسد.

در گزارشات اولیه، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران جوانانی را که با این پاسدار درگیر شده‌ بودند، اوباش ذکر کرده بود. اما امروز مشخص می‌شود که این درگیری بخاطر شعارهای جوانان معترض علیه خامنه‌ای صورت گرفته است. جوانانی که در ضدیت با رژیم حاکم به درگیری با این پاسدار اقدام کرده‌ و وی را به هلاکت رسانده‌اند. بدیهی است جمهوری اسلامی از انتشار اخبار مقابله جوانان بجان آمده با پاسداران سرکوبگر بسیار در هراس است و به همین جهت، جزئیات درگیری را در رسانه‌های حکومتی منتشر نمی‌کند.

درگیری مرگبار با بسیجی مزاحم در ممسنی

خبرگزاری هرانا – روز یکشنبه ۵ مرداد، دو دانش آموز در شهرستان ممسنی با فردی که تحت عنوان “امر به معروف” (یک بسیجی) به رفتار آنان معترض شده بود درگیر شدند. به گفته فرمانده انتظامی ممسنی، فرد “آمر به معروف” در این درگیری جان خود را از دست داد و دو دانش آموز نیز بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، روز یکشنبه ۵ مرداد ۹۹، یک شهروند ۲۴ ساله در شهرستان ممسنی واقع در استان فارس در پی اعتراض به دو دانش آموز تحت عنوان “امر به معروف” و بروز درگیری و خشونت، پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

فرمانده انتظامی شهرستان ممسنی در این خصوص گفت: “پس از وقوع این درگیری پلیس دو دانش آموز را بازداشت کرد و پس از سیر مراحل بازجویی در مقر انتظامی و تشکیل پرونده، تحویل مقام قضایی شدند”.

طی روزهای اخیر نیز، دخالت یک مرد در خصوص نوع پوشش ۲ دختر جوان در کرمانشاه تحت عنوان “امر به معروف” موجب بروز درگیری بین آنها شده بود.

کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند.

بازداشت به دلیل انتشار ویدئوی یک آتش به اختیار

مدیرکل اطلاعات خراسان شمالی از بازداشت یک شهروند در شهرستان بجنورد به دلیل انتشار ویدئوی فردی که به بهانه “امر به معروف” در نوع پوشش شهروند دیگر دخالت کرده بود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، یک شهروند در شهرستان بجنورد توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

مدیرکل اطلاعات خراسان شمالی “دلیل بازداشت این شهروند را انتشار فیلم از یک عامل “امر به معروف” در شبکه های اجتماعی، عنوان کرده است”.

به گفته وی، “ارگان بازداشت کننده این شهروند اداره کل اطلاعات خراسان شمالی است”.

در این گزارش آمده است، چندی پیش یک مامور ناجای استان خراسان شمالی به بهانه “امر به معروف و نهی از منکر” نسبت به نوع پوشش یک دختر در یکی از فروشگاه‌های بجنورد هشدار داده بود که فیلم این ماجرا در صفحات اجتماعی انتشار یافته بود.

کارشناسان بسیاری همواره مسئله امر به معروف را دخالت در حوزه شخصی زندگی افراد و متضمن رواج بی قانونی و خشونت دانسته و نسبت به آن هشدار داده اند.



تنظیم: احمد حاجی قادر مرحومی 
Ahmad haji ghader marhomi

اطلاعیه ۱۵۶۷ کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان

جنبش دانش آموزی1401 ایران همبستگی دانش ‌آموزان با اعتراضات سراسری در ایران در اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی 1401 که منجر به کشته شدن بیش ...